Sunnuntaina
oli aikainen herätys. Paikallista aikaa startti kymmeneltä eli kuudelta ylös
Yuse juottamaan. Nyt annoin 7dl ja tuntia myöhemmin 3dl lisää. Keli oli komea,
tuuli aika kovasti, sumua ja märkää tihkua ilmassa, vaikka pakkasta seitsemän
astetta. Kyllä on Kiirunassa Atlantin ja Gol-virran tuntua. Lumi on
huomattavasti kosteampaa kuin Suomen lapissa vastaavaan aikaan vuodesta
samoilla lämpötiloilla. Aamupalan jälkeen pakkasin auton. Harmikseni huomasin,
että takakontin kontaktikytkin ei toimi, eli luukkua ei saanut auki. Kytkin on
itse asiassa toiminut viimeiset pari vuotta vain, jos ei ole lainkaan pakkasta.
Edellisenä päivänä olin kuitenkin laittanut toiveikkaana kisapulkan aisoineen
kaikkineen auton sisälle olettaen, että aurinko paistaa ja pitää lukon
toimivana…
Kisapaikalla
oli taas touhua. Koiran ja pulkan punnitusta. Yusen paino oli ikävästi noussut
aikaisemmista vuosista yli 25kg:n, joten jouduin nostamaan pulkan painoa
kilolla 18,5 kiloon. Yuselle on tullut lisää lihasmassa ja rasvaprosentti oli
hieman liian korkea. Mutta tiesin Yusen kiskovan isommankin painon hyvin.
Aurinko ei
paistanut. Sain kuitenkin kammettua pulkan aisoineen autosta sivuoven kautta,
kun purin puolet muista tavaroista ja siirsin apukuskin penkin eteen. Sukset
tuli onneksi voideltua edellisenä päivänä. Kiire tuli silti. Ehdin lämmitellä
vain 15min ennen starttia.
Hannu tuli handlaamaan
Yusea starttiin. Se pysyisi kyllä pitämättäkin paikalla, mutta en viittiny
riskeerata. Lähtörivissä oli 14 kisaajaa koirineen ja pulkkineen. Lähtösuora
oli noin 200m ja loppui mäen päälle. Taktiikka oli selvä. Ekana mäessä. Kun
liput oli vaakatasossa ja aikaa paukkuun 15 sekuntia odotin hetken ja aloin
laskea Yuselle ääneen VIISI, NELJÄ, KOLME, KAKSI, YKSI… …MENNÄÄN! Yuse lähti
ensimmäistä kertaa heti paukusta liikkeelle ja täysillähän se starttaa aina.
Päästiin irrottamaan aisasta ekana ja mäkeen ekana. Yritin hiihtää tosi
lyhyellä nopealla sauvatyöllä, ettei saatto taakse jäisi pitkäksi ja joku
talloisi sauvoja rikki. Haromistahan se oli. Mäen päällä oli sen verran rakoa
taakse, että pystyin alkaa hiihtämään kunnolla. Seuraavat vajaa kilometri oli
mäkeä ja mutkaa ja kovaa mentiin. Sitten pitkässä ylämäessä taoin peruswassua
kovaa kyytiä ja hymyilytti kun reilusti takaa kuului karjuntaa. Siellä
rymisteltiin. Toivottavasti ei pahoja kolareita. Pikkuhiljaa vauhti tasoittui,
mutta hyvää kyytiä mentiin, pitkälti Yusen ansiosta. En itse uskaltanut hirveen
kovaa lyödä, kun kuntopohja oli ohut ja kaksi kovaa kisamatkaa jo takana.
Vilkaisin jossain vaiheessa taakse ja yllättäen, yllätys, takana oli Marko
Viitahalme ja Rova. Eipä siinä. Rauhassa peruskovaa kyytiä jatkettiin. Tiesin,
ettei kannattanut alkaa riehua, koska Rovan täytyi olla hyvä pulkkakoira, koska
oli saanut meidän karkumatkan ylämäissä kiinni. Toisaalta Rova oli nuori,
ensimmäisellä kisakaudella. Se tulisi todennäköisesti jossain vaiheessa sippaamaan.
5km kohdalla takana oli jo vähän ruuhkaa, Marko ja kaksi ruotsalaista. Hieman
myöhemmin Rova kiskoi meidän ohi. Ylämäessä mulla painoi reisi taas aikalailla.
Päätin sinnitellä sen verran, että ero pysyisi siedettävä vaihtoon tullessa.
Stadionilla
jätin aisaan tarttumisen melkein viimeiseen hetkeen. Kuten olin arvellut Yuse
lopetti vetämisen heti, kun tartuin aisaan. Survoin oikealla sauvalla
tosissaan, että pääsimme omaan loosiin. Siinä pulkka melko sujuvasti irti ja
loosista ulos. Sen jälkeen tartuin valjaiden lenkkiin, mutta Yuse töpötti
paikallaan odottaen lähtölupaa. Kiinnitin ensin narun ja sitten annoin luvan
mennä, jolloin Yuse painoi kiljuen eteenpäin. Markoa ja Rovaa ei näkynyt enää missään.
Arvelin, että viiden sekunnin ero oli muuttunut lähes minuuttiin. Ennen
stadionia olleessa pitkässä mäessä jääneet ruotsalaiset olivat aivan kannassa. Yusella
oli kepeä jalka. Saimme Markoon kiinni
parin kilometrin jälkeen pitkässä ylämäessä ja seuraavassa mäessä mentiin
sitten täysillä ohi. Siinä oli helppo hiihtäjän hiihdellä, kun edessä oli
pystyvä koira. Minäkin keskenkuntoisena sain palauduttua helpommilla osuuksilla, kun Yuse
teki suurimman työn. Ohituksen jälkeen oli voimia lyödä löylyä hetken aikaa
kunnolla. 2-3km jälkeen vilkaisin taakse pitkässä ylämäessä, ketään ei näkynyt.
Jatkoimme samaa menoa loppuun asti, täysillä. Nyt ei tarvinnu enää säästellä.
Maalissa tuomari tuli kysymään eksyikö muut. Niitä ei näkynyt pitkällä
stadionin penkallakaan. Marko tuli seuraavana maaliin 2,11 perässä. Kolmantena tuli
Mats Johanson Akiina`s Eroksella. On se Yuse kova kaveri. Ei väsy. Ja vaikka
väsyis, painaa täysillä.
Palkintojenjako
oli samaa kaavaa kuin edellisenä päivänä; suomalaiset putsas pöydän. Ja tällä
kertaa miehet sai mitalit kaulaan ja naisille kerrottiin, että teidän mitalit
tulee sitten postissa perästä… Ei siinä mitään, hienot kisat, vaikka mitalaita
oli tilattu liian vähän. Osaispa suomalaisetkin tehdä hommia vähän matalammalla
profiililla. Eli järjestää ulkoilmatapahtumia, vaikka kaikki pikkuasiat ei olekaan
kunnossa. Tuskin kellekään jäi paha
mieli, vaikka voitettu mitali jäi odottamaan postia.
Pari tuntia
maaliintulosta pääsin starttaamaan auton kotia kohti. Edessä 800km ajoa. Päivä
oli kirkastunut, aurinko paistoi ja takaluukkukin aukesi. Soitin vaimolle
kotiin, kun olin päässyt Kiirunasta ulos. Siinä turinoidessa älysin katsoa
polttoaineen tilannetta ja yllättäen tankissa oli mittarin mukaan dieseliä 40km
ajoa varten. Noo, tiesin, että sen jälkeen pystyy vielä ajamaan 50-100km.
Puhelu oli kuitenkin pakko lopettaa, en huomaisi kuitenkaan sitä ehkä ainoaa
asemaa, joka tulisi erämaassa vastaan. Jossakin ennen Jällivaaraa oli pikkukylä
ja kaupan pihassa polttoaineen myyntipiste. Tankin piti olla tyhjä, mutta se
otti vastaan vain 27l dieseliä. Jotain kummaa oli… Vaaroja kivutessa kytkin luisti vain kerran,
kun huolimattomasti kaasuttelin. Sensijaan menomatkalla alkanut vaihdelaatikon
ongelmat jatkuivat ja pahenivat. Vitosvaihde hyppäsi poispäältä aina, kun löysäsin
kaasua tai tuli pieni notkelma ja veto väheni laatikolta. Kulumaa, yllättävää
471 000km ajetulle autolle. Matka taittui mukavasti. Oulun jälkeen
Tupoksella oli tankattava taas. Pulkkilassa 80 km etelämpänä kaarsin ABC pihaan
ostamaan tuulilasipesunestettä. Puhuin taas rouvan kanssa puhelimessa.
Tankkaamisessa oli ongelmia heti alusta pitäen. Pistooli pätki ja kohta diesel
alkoi valua auton kylkeä. Kumma homma, putki tukossa? Sattumaa vai ei myös
auton polttoainemittari oli hajonnut samaan aikaan. Se näytti täyttä. Soitin
kaverille kysyäkseni neuvoa. Sain ohjeet sorkkiä putkea jollain, ehkä läppä oli
mennyt jumiin. Päätin jättää sorkkimatta,koska olihan sisään mennyt arviolta
reilu 10l ja maahan vain puolisen litraa. Kengille ei roiskunut paljoa.
Iisalmessa voisi tankata lisää. Sinne asti pitäisi kymmenellä litralla kyllä
päästä. Pian soitti Wille. Kyseli kuulumiset ja semmosta. Pitihän se kertoa
akuutti ongelmakin, että polttoainetankin putki tukossa ja löpöä pitäisi
jotenkin saada Iisalmessa lisää. Siinä sitten tuntia myöhemmin ajaessa tajusin,
että olin tankannut Tupoksella ja tankki oli ollut vaan täysi. Kevyessä
dieselin katkussa pysyi hyvin hereillä. Onneksi koirat oli kärryssä eikä niiden
tarvinnut haistella minun hölmöilyjä.
Kotona olin
yhden tienoossa yöllä 11 tunnin ajamisen jälkeen. Kotimatka oli mennyt hyvin.
Kaikesta touhusta huolimatta olin ollut pirteä, eikä väsymys päässyt
yllättämään. Hyvä reissu.
Olipa mukavat kisaraportit! Ja onnea hienosta menestyksestä :-) Melkoisen vaiherikas reissu ! T. Ex-valjakkohiihtäjä
VastaaPoistaKirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoista